Dzisiaj (2 grudnia) w Warszawie pojawił się demonstracyjny
Embraer KC-390 Millenium w nowym malowaniu firmowym. Odświeżony wygląd samolotu został zaprezentowany po raz pierwszy pod koniec września w Confins (Minas Gerais, Brazylia). Ta zmiana to jeden z elementów strategii marketingowej producenta, który skutecznie szuka nowych klientów w Europie.
Polska pozostaje na celowniku Embraera pomimo niedawnej porażki w postępowaniu na dostawę
nowych samolotów regionalnych dla Polskich Linii Lotniczych LOT. Brazyliskiemu producentowi sprzyja oczywiście obecna sytuacja geopolityczna oraz agresywna postawa Rosji. Producent w naszym regionie chciałby dostarczać nie tylko samolot transportowy/ cysternę KC-390, ale także myśli o zaoferowaniu A-29 jako platformy do zwalczania dronów.
Embrear kusi Polskę
Embraer Defence & Security kusi Polskę jednka nie tylko sprzedażą samolotów, ale również zdecydowanie szerszą obecnością w kraju. Na początku tego roku podczas konferencji prasowej w Warszawie przedstawiciele Embraera mówili, że jeśli Polska lub Polska i więcej państw z regionu zdecydują się na wybór KC-390 to producent rozważy uruchomienie
linii montażu końcowego w Polsce.
Przedstawiciele Embraera podkreślali przy tym, że Polska jest dla nich dobrym miejscem to zwiększenia obecności w regionie m.in. dzięki dostępności do wykfalifikowanych kadr oraz doświadczeniu w sektorze lotniczym. Brazylijski producent mówił wówczas także o planach utowrzenia centrum szkoleniowego, bazy obsługi technicznej oraz polonizacji części podzespołów. Brazylijczycy szacowali wówczas, że montaż samolotów w Polsce przyczyniłby się do wygenerowania blisko 1 mld USD oraz ok. 600 miejsc pracy.
Producent podkreśla przy tym, że już obecnie ok. 75 proc. podzespołów KC-390 wytwarzane jest w USA lub Europie. Uruchomienie linii montażu końcowego wymagałoby zaś zamówień na ok. 20 maszyn w regionie.
– Oferując samolot KC-390 Millennium Polsce zyskujemy szansę na nawiązanie współpracy z doświadczonym i silnie rozwiniętym polskim sektorem przemysłu obronnego. To także okazja dla Polski, by stać się kluczowym członkiem europejskiego ekosystemu C-390, z dostępem do kompleksowego –
mówił wówczas Frederico Lemos, członek zarządu ds. handlowych Embraer Defense & Security.
Dlaczego KC-390?Podczas prezentacji w Warszawie Embraer, podobnie jak podczas wcześniejszych spotkań podkreślał dotychczasowe sukcesy w sprzedaży i wdrażaniu swoich samolotów w siłach zbrojnych państw NATO. Tym razem zdecydowanie mocniej zaznaczał ewentualną możliwość wykorzystania samolotów A-29 do zwalczania dronów.
– W czasach niepewności warto polegać na sprawdzonych partnerach, a na Embraerze polegać można. Jesteśmy gotowi wspomóc zdolności obronne na wschodniej flance NATO. Dlatego też jesteśmy w Polsce i pokazujemy KC-390 Millennium. To samolot, który ustanawia nowe standardy, dla którego nie ma misji niemożliwych. Jesteśmy dumnie z tego, że mamy już tak wielu klientów w Europie. Jestem przekonany, że to najlepszy samolot dla polskich sił zbrojnych – mówił podczas odbywających się w Warszawie Embraer Defence Days Bosco da Costa Jr., prezes zarządu Embraer Defense & Security.
– KC-390 to wyjątkowo elastyczna platforma, która sprawdziła się już w wielu państwach na świecie. Obecnie zamówione jest ponad 50 samolotów, większość z nich została zakupiona przez państwa z Europy i członków NATO. Jeśli w ramach obecnych zamówień zrealizowane zostaną wszystkie opcje to sprzedamy ponad 70 samolotów tego typu –dodawał Marcio Monteiro, chief marketing officer, Embraer Defense & Security.
– To bardzo dobry samolot dla Polski, który już został wybrany przez osiem państw z Unii Europejskiej i jest w pełni zintegrowany z systemami obronnymi NATO. Większość wyposażenia tego samolotu pochodzi z USA i Europy. Na stary kontynent przypada obecnie ok. 40 proc. podzespołów – podkreślał Monteiro. Przypominał także, że może on zostać również przeznaczony do tankowania w powietrzu.
C-390 w liczbach
Samoloty C-390 posiadają możliwość przewożenia ładunku o ciężarze do 26 ton (w porównaniu do 21/22 ton C-130). Jego największą przewagą nad Herculesem są silniki odrzutowe, bowiem według wstępnych założeń, KC-390 może wykonywać loty z prędkościami dochodzącymi do 0,8 Macha. W podstawowej konfiguracji, transportowiec może przewozić około 80 żołnierzy, 74 nosze, 66 spadochroniarzy, siedem palet 463L, trzy samochody lub jeden śmigłowiec. Posiada również opcję tankowania w powietrzu i możliwość skonfigurowania do wykonywania misji rozpoznawczych oraz Search and Rescue (SAR) i ratowniczych Medevac.
Warto także dodać, że Embraer z powodzeniem
przetestował w 2022 roku na samolotach C-390 ruchomy zestaw gaśniczy nowej generacji podczas kampanii certyfikacyjnej w locie w Brazylii.